Asexualitet - 1/4 2017 - Lördag

 

Asexuell är ett nytt begrep för mig och jag har fortfarande inte lyckas förstå det helt. Well, jag fattar the basics. Om man är asexuell så känner man inte sexuella känslor till någon, men man kan fortfarande bli kär då detta är romantiska känslor och inte sexuella känslor. Detta betyder inte att en asexuell person inte kan vara i en sexuell relation utan man blir bara inte tänd/kåt. Men det finns även olika "nivåer", if you will, av asexualitet. Man kan till exempel även vara grey/demisexual vilket är att man får sexuella känslor efter man har lärt känna en person under en lång tid. Man kan alltså inte känna sexuella känslor till någon som man bara ska ha ett One night stand med.

Det här är ungefär det jag har förstått i korta drag efter nästan ett års sökande på google och tumblr. Men ändå känner jag mig så oförstående.

"Varför är du så intresserad av asexualitet? Är du asexuell?"
Nej. Men jag har en partner som definierar sig själv som asexuell. Och ja, vi har ett sexuellt förhållande. Detta var något av det som jag var mest orolig för när jag gick in i det här förhållandet. Att vi inte skulle ha sex alls eller att vi inte skulle hålla på med något sexuellt. Det låter väldigt yttligt men ni måste förstå att en sexuel människas känslor om att vilja ha sex med sin partner för att känna fullständigt närhet i ett förhållande är lika viktigt som att en asexuell inte behöver ha sex för att känna sig nära. Jag säger inte att jag inte skulle vara tillsammans med Eliie om det vissades vara att hon var helt emot sex. Det skulle jag. MEN jag skulle ha tyckt att det hade varit svårt och jag skulle nog inte känt mig lika bekväm och nära henne som jag gör nu.

Men det jag ville komma fram med i det här är att jag är fortfarande cäldigt förvirrad angående hennes sexualitet. Hon säger att hon är asexuell. Hon funderade på om hon vara grey/demisexuell förut men nu låter det som om hon har bestämt sig att hon är asexuell. (för nuet, sexualitet kan ändras.) Min förviring är den att hon säger även att hon blir tänd och kåt när vi är sexuella/av mig vilket jag har förståt inte händer med en fullt asexuell. Finns det fler "nivåer" av asexualitet som jag inte har förståt? 

Jag menar absolut inte att fösköka sätta en stämpel på Ellie och hennes sexualitet då hon bestämmer helt själv hur hon vill uttrycka sig. Men jag har bara ett stort behov att skriva av mig om detta då jag går funderar en del4 på det här. Jag blir rädd att jag ska göra fel mot henne då jag inte helt förstår hur hon känner. Jag har försökt att ta upp ämnet och frågat lite mer om hur hon känner men hon kommer inte med några klara svar. Om hon själv inte vet så är det okej men som sagt så låter det på henne som hon är säker med uttrycket asexuell om sig själv. Jag vill inte trampa på några tår men jag är väldigt förvirrad och jag vill förstå...

Jag ska försöka att prata med henne igen men det är svårt att hitta ett bra tillfälle att prata om det här.

Om ni har egna tankar och synpunkter så är ni välkommna att skriva till mig eller i komentarena.

 

69 dagar till studenten

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ofeliainabox.blogg.se

En hel blogg med mitt ordsvammel som ingen annan än jag kan förstå sig på. Välkommen.

RSS 2.0